100hus2013: Hus 1

Huset som jag börjar med, är mitt eget. Jag köpte det sensommaren 2007 efter att jag sålt mitt förra hus.
Detta byggdes 1937, så det var således 70 år gammalt när jag flyttade in. Mannen jag köpte det av, hade bara ägt det i ett år, då han i stort sett totalrenoverade det för att sen sälja det vidare. Om ni minns så var ju det en bra marknad för säljare på den tiden, och många köpte hus och renoverade för att senare sälja det vidare och kunna tjäna en del.

 
Den här mannen, hade köpt huset från en gammal kvinna, som hade bott i huset ända sedan det byggdes. Kvinnans man, som tyvärr dog på 70-talet, byggde det, och hon levde själv i det. De hade inga barn heller.
När jag köpte det, så installerade jag en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan. Kvinnan som bodde där innan, använde sex kubik olja om året till uppvärmningen. Vad en kubik olja kostar idag, vet jag inte, men skulle gissa på runt 12000 kr, vilket skulle bli en månadskostnad på 6000 kr! Det är vad jag betalar för ett halvt år!
 
I samhället jag bor i, Ekeby, fanns det till år 2008 en gruva där man bröt kol och lera, Skrombergaverken, som sedan användes för tillverkning av kakel, klinkers och tegel. På skorstenen till mitt hus, ser man ett typiskt sånt tegel, och på flera ställen i trädgården finns det klinkers utlagda till gångar, som också kommer från denna fabrik. Mitt hus är också byggt av detta tegel, men eftersom fogarna smulades sönder och att det var så kallt i huset under vintern, så är det numera tilläggsisolerat och putsat.
 
Det finns en del mer eller mindre kända hus som har byggts av detta tegel, bl a Helsingborgs Rådhus och Slagthuset i Malmö. En hel del bebyggelse i Irak och forna Sovjetunionen har också byggts med det. Det kanske mest kända huset, som är täckt av kaklet, är Operahuset i Sydney!
 
Det finns många hus i min by som har både tegel och kakel som tillverkats av Skrombergaverken, så kanske det dyker upp några här under årets gång.


Kommentarer
Susanne

Men tänka sig så mycket jag fick veta om ditt (ert?) hus. Riktigt intressant. Tror mig minnas att du nämnt något om kaklet till operahuset, men kan inte minnas riktigt just nu. Det fr du berätta för Daniel ju. :)

Kul att du kom igång!

Svar: Jag tycker också det är intressant!Får be Daniel ta något kort på Operahuset bara för att se hur kaklet ser ut :-)
ettinrutatliv.blogg.se

2013-01-18 @ 22:22:29
URL: http://susannehultman.se
Anki

Ser trevligt ut ditt hus... och tänk så mycket man får lära sig - nyfikenheten fick mig att googla på Skrombergaverken - intressant :)

Svar: Tack! :-)
ettinrutatliv.blogg.se

Pysselfarmor

Så sobert elegant det ser ut - väldigt fint hus du/ni har. Och intressant att läsa om byggnadsmaterialet.

Svar: Tack! :-) Det blev fint till slut, det är ju alltid svårt att välja färg när man inte kan se helheten..
Jennie

Lotta

Alltid kul att veta historien om sitt hus, även för oss som nu lär om hus i Sveriges trädgård.

:-)

Svar: Det tycker jag med! :-)
Jennie

2013-01-24 @ 11:25:22
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Mona

Intressant att läsa om byggnadsmaterialet. Så fint du bor!

Svar: Tack! :-)
Jennie

Jah Hollis

Fint litet hus. Intressant om teglet och kaklet som förts ut i världen. Jag bor i hyreshus (bostadsrätt) i Malmö, och det huset dyker väl upp bland mina hundra så småningom.

Svar: Tack! :-) Och jag har också bott i Malmö så mitt förra dyker snart upp!
Jennie

2013-01-31 @ 23:05:46
URL: http://jahhollis.blogspot.se
Yvonne

Fint hus, roligt när man känner till lite om huset man bor i och tidigare ägare.

Svar: Håller med dig, lokalhistoria är nog det mest intressanta tycker jag. Tyvärr så finns det alldeles för lite sånt nerskrivet. Så det vi gör nu med våra 100 hus blir ju lite lokalhistoria i sig! :-)
Jennie

2013-02-02 @ 18:17:36
URL: http://yvoeri.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennie - Mitt i livet

Om allt och inget
Om mig och min familj
Om människor jag inte känner
Om människor jag känner
Om livet i allmänhet
Om funderingar
Om dåtid och framtid

RSS 2.0