100hus2013: Hus 2

Med en liten halvårskille i hushållet så kommer inte "tid-för-sig-själv" så ofta, men det finns vissa ljusa stunder, och nu ligger sonen och sover i sin säng, medans mannen sitter i soffan och sover.. :-)
 
Nästa hus i utmaningen, tänkte jag skulle bli mitt förra hus, som har sin lilla historia. Det är ett radhus, eller snarare kedjehus, eftersom "mitt" hus var mitt emellan två andra hus. Huset byggdes 1992 och det är ett av 15 stycken på samma gata, och det finns två andra gator med vardera 18 och 21 hus. Alla dessa byggdes av PNB, vilket står för Percy Nilsson Bygg AB. Är man Malmöbo, eller kanske hockey-intresserad, så plingar det säkert till. Han var ordförande för MIF en gång i tiden, och när de gick upp i elitserien, så lät han bygga dessa bostäder för att hockeyspelarna skulle kunna ha någonstans att bo i Malmö. Om jag minns rätt, så var det väl bara ett par stycken som blev uthyrda till någon spelare, men de bodde inte där någon längre tid. Den enda som bodde kvar, var materialaren, vars dotter gick i samma klass med min.
 
 
 
När vi flyttade in annandag jul 1999, var dessa husen endast till uthyrning, men efter ett par år såldes de ut till oss boende, och alla började renovera och göra stora ändringar. Carportarna och vinden ovanför byggdes om till extra sovrum och/eller vardagsrum. Det var roligt att se hur olika alla gjorde, från hus som i stort sett var exakt likadana. Att först bo in sig innan man köper ett hus, för att sen kunna förverkliga det som man själv gick och funderade på att ändra, det är ju nästan det bästa boendet! Vi gjorde en del smärre ändringar inomhus, och hon som köpte huset av mig, gjorde de stora yttre ändringarna.


Kommentarer
Susanne

Jo, det känns igen det huset. :)

2013-02-04 @ 21:43:57
URL: http://susannehultman.se
Mona

Det ser ut att ha varit ett trevligt hus att bo i.

Svar: Tack! :-)
Jennie

Pysselfarmor

Jo jag hängde med....här bor du inte nu utan i hus nr 1. Fina båda två. :-)

Svar: Haha!! Ja, det är inte lätt att hålla isär fakta... :-)
Jennie

Jah Hollis

Ja, Percy och hans byggen är välkända här i Malmö. Hockeyn har han tagit sin hand från sedan det har börjat gå dåligt för Redhawks som dom heter nu.

2013-02-10 @ 23:44:59
URL: http://jahhollis.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jennie - Mitt i livet

Om allt och inget
Om mig och min familj
Om människor jag inte känner
Om människor jag känner
Om livet i allmänhet
Om funderingar
Om dåtid och framtid

RSS 2.0